festiviteiten-terrein - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu festiviteiten-terrein - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

festiviteiten-terrein

Door: wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

18 Maart 2015 | Cambodja, Kâmpôt

Werken in Cambodja kent enkele uitdagingen zoals de taal, de warmte, de grote afstanden over moeilijk begaanbare wegen…EN insecten.

Insecten blijven bijzondere beestjes. Veelal bijzonder irritant en soms ronduit intrigerend.

De meest irritante zijn wat mij betreft de muggen, maar met een beetje natuurlijke muggenspray en een muggennet is daar best mee om te gaan. Dan hebben we nog de kakkerlakken die ik gewoon ronduit smerig vind, maar waar met een flinke wolk aan insectenspray snel wat aan te doen valt. Als je ze al in je huis tegenkomt, want door het huis goed schoon te houden en het voedsel in speciale kasten op te bergen, kun je er goed voor zorgen dat je zelden of nooit kakkerlakken in je huis hebt.

De beestjes die mij het meest intrigeren zijn de mieren. In Cambodja zijn er veel verschillende mieren te vinden. Sommige daarvan, zoals de rode mier, kunnen bijten en dat ‘brandt’ flink.
De nesten van deze rode mieren worden door dappere mannen uit de boom in een emmer gemept en dan worden de mieren (na de verdrinkingsdood) door een salade gemengd. Dat levert een wonderbaarlijk knapperige en smakelijke salade op. (de mieren hebben een citroenachtige smaak) Na het eten van de mierensalade heb ik wel even extra gecontroleerd of er niet nog voedselresten (lees mieren) tussen mijn tanden zaten.

In huis, in restaurants en in kantoor vind je vooral van die minuscule miertjes. Met hele pelotons weten ze in no-time iedere kruimel voedsel te vinden die er op welk oppervlak dan ook achterblijft. In een lange rij en in een verbazingwekkend hoog tempo weten ze het voedsel te vinden en op te verwerken.

Helaas weten deze minuscule miertjes ook heel goed hoe je langs de schroefdraad van bijvoorbeeld de jampot de inhoud van de pot kunt bereiken. Het kan dus wel eens gebeuren dat je de mieren in de jampot vind. Gelukkig kunnen de mieren de inhoud van de vacuümpotten niet bereiken en houden ze niet van kou en dat betekent dat alles in de koelkast veilig staat.

Het intrigeert mij hoe deze beestjes in zo’n korte tijd voedselrestjes weten te vinden. (laat een koekkruimel op de grond vallen en binnen 5 minuten is er een heel peloton mieren aanwezig om met de opruimwerkzaamheden te beginnen) en hoe ze met die kleine lijfjes en korte pootjes zulke enorme afstanden kunnen afleggen.

Helaas zijn de mieren naast intrigerend ook gewoon ronduit irritant.
Er heeft zich een eenheid mieren gelegerd in mijn houten bureau in ons nieuwe kantoor. De beestjes worden iedere keer weer actief wanneer ik achter mijn laptop aan het werk ben.(waarschijnlijk doordat mijn laptop het tafelblad warm maakt) Ze rennen over het toetsenbord en verdwijnen zo nu en dan onder de toetsen. Ze rennen zonder pardon over mijn vingers en kriebelen op mijn armen.

De afgelopen dagen heb ik al menige mier naar de insecten-hemel geholpen. En vanmiddag wordt, met een speciale spray, het hele bureau gespoten om de resterende mieren ‘weg te werken’. Als dat niet voldoende blijkt te zijn, moeten we toch op zoek naar een ander bureau, want ik voel er niet zoveel voor om mijn bureau en mijn laptop te laten gebruiken als festiviteiten-terrein voor mieren.

  • 18 Maart 2015 - 12:02

    PenM:

    Laat de partij van de dieren het maar niet horen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wieske

Wieske in Cambodja

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 54629

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2016

Werken en wonen in Cambodja 2.0

Landen bezocht: