Life begins at 40 - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu Life begins at 40 - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

Life begins at 40

Door: Wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

29 November 2015 | Cambodja, Kâmpôt

De maand November is een drukke maand geweest waarin de planningen meermalen omgegooid werden. Nou is het toch zo dat in Cambodja planningen meermalen omgegooid worden. Ver vooruit plannen lijkt hier telkens weer onmogelijk. Als je workshops of school bezoeken gepland hebt, kan het zo maar zijn dat het ministerie twee dagen van te voren aan je collega's laat weten dat ze naar een meerdaagse van het ministerie moeten...weg planning.

Dan zijn er ook nog gebeurtenissen die buiten alle planningen vallen, zoals de geboorte van de zoon van mijn assistent. Dat zorgde ervoor dat de geplande districts bezoeken niet door konden gaan (Samat is namelijk niet enkele mijn vertaler, maar ook mijn moto-chauffeur) en dat ik uiteindelijk op het laatste moment kon af reizen naar een meerdaagse voor Non Gouvermentele Organisaties in de provincie Battambang. Dat is de provincie waar ik 10 jaar geleden begonnen ben voor VSO.

In no time kan de planning dus om. Koffertje vullen voor twee weken, taxi-busje bellen om een plekje te regelen, verschillende personen op de hoogte stellen van de veranderde plannen, huis even nalopen...en gaan.

Het koffertje moest gepakt voor twee weken aangezien ik aansluitend aan de workshop in Battambang met Marja door zou reizen naar Ho Chi Minh City, Vietnam. De aanleiding voor het bezoek aan Vietnam was de visa-verlenging voor mijn collega Marja en aangezien we vanwege het Cambodjaanse waterfestival een aantal dagen vrij hadden konden we meteen het nuttige met het aangename verenigen. Een korte, heerlijke vakantie in Vietnam. Ik vind Ho Chi Minh een heerlijke stad en gelukkig vond Marja dat ook van het eerste tot het laatste moment daar.

Dus eerst van Kampot naar Phnom Penh, toen van Phnom Penh naar Battambang, toen van Battambang weer naar Phnom Penh, toen van Phnom Penh naar Ho Chi Minh City...en uiteindelijk via de Mekongdelta per boot weer naar Phnom Penh. (En op mijn verjaardag weer van Phnom Penh naar mijn huis in Kampot)

Op 27 November kwamen Marja en ik weer aan in Phnom Penh na een onwijs mooie dagen in HCMC (Toen hadden we in twee weken tijd toch zo,n 2500 km afgelegd per minivan, bus, tuktuk, cyclo, ferry, slow boat en speedboat.)

Die avond gingen we borrelen in Phnom Penh. Iedere VSO-er die zin heeft en op vrijdagavond in Phnom Penh is, kan komen borrelen op een vaste lokatie. Dat is prettig, want zo weet je altijd waar je in Phnom Penh je collega's kunt treffen om het weekend in te luiden.

Marja leek wel wat haast te hebben aan het eind van de middag om richtig een kleine maaltijd en de bar te gaan...ik maakte daar nog niet zo veel van en zorgde dat ik ook snel gereed was voor vertrek. Aangekomen in de bar werd ik door de aanwezige VSO-collega's gefeliciteerd met mijn veertigste verjaardag...ik had geen idee hoe ze dat wisten, maar ik verbaas me in Cambodja constant...dus ook hier zocht ik niets achter.

Na enige tijd verliet Marja het gezelschap om een telefoontje aan te nemen om vervolgens weer terug te komen met Jelena en een gekleurde taart met kaarsjes! Op de taart de tekst "Life begins at 40"
Iedereen zong me toe en daarna hebben we met z'n alle taart gegeten.
Een mooie avond en mijn verjaardag was nog niet eens officieel begonnen!
Tijdens de wandeling terug naar het guesthouse vertelde Marja mij dat ze iedereen een mail gestuurd had om ze te vertellen over mijn 40ste verjaardag. Dat bleek de volgende dag. Ik kreeg van verschillende VSO-collega's die niet in Phnom Penh waren smsjes, e-mail en werd telefonisch toegezongen door de warme stem van mijn Afrikaanse collega.
Daarbij kwamen alle felicitaties van familie en vrienden uit Nederland en van Ex-VSOers van verschillende continenten.

Ik ben door mensen uit zoveel verschillende culturen op zoveel verschillende manieren gefeliciteerd. Het was een heerlijke, zorgeloze verjaardag met ieder uur weer nieuwe berichtjes. In November in een jurkje, in de warmte, met de zon op mijn gezicht, kleine cadeautjes, Taart met Kaarsjes, lieve berichtjes van over heel de wereld ...
Ik had me geen betere verjaardag kunnen wensen. Als mijn verjaardag en alle verjaarswensen een indicatie zijn voor de rest van dit levensjaar dan staat me een prachtig jaar te wachten!



  • 29 November 2015 - 16:02

    P En A:

    Dat is mooi geschreven, laat het jaar maar komen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wieske

Wieske in Cambodja

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 54662

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2016

Werken en wonen in Cambodja 2.0

Landen bezocht: