De bank - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu De bank - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

De bank

Door: wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

05 Mei 2014 | Cambodja, Sisŏphŏn

Als je in een ander land gaat werken heb je ook een bankrekening nodig. Of soms zelf twee; 1 prive-rekening en 1 werkrekening.

Met de juiste papieren in de hand stapte ik vandaag met mijn assistent Rath de bank binnen om de rekeningen te openen. In het niet al te grote bankgebouw zaten ongeveer 40 mensen en er liepen ongeveer 20 medewerkers rond.

We namen plaats in de hoop dat iedereen zou weten wanneer je aan de beurt bent. Al snel werd ons gevraagd wat we kwamen doen.
"Voor het openen van een rekening moet u op dit bankje zitten", zei de vriendelijke medewerker.
We schoven dus een bankje op.
Al snel werd er meer in werking gezet voor het werkelijk openen van mijn bankrekeningen. Ik werd gevraagd mijn paspoort, mijn officiele brief van VSO en mijn adres te overhandigen.

Probleempje; Ik woon wel in Sisophon, maar ik heb er geen adres. Mijn straat bestaat, want ik woon er toch echt...maar mijn straat heeft geen nummer, geen naam.

Gelukkig bleek dit probleem snel opgelost te zijn door op te schrijven dat ik aan een zijweg van de highschool woon. Zo werkt dat blijkbaar.

De dame ging een kantoortje binnen met mijn paspoort, mijn brief, mijn adres en kwam terug met een hele stapel papieren.

Ik heb in totaal maar liefst 24 handtekeningen op verschillende formulieren moeten zetten om in het bezit te komen van twee bankrekeningen en twee bijbehorende bankboekjes. Dat zijn van die boekjes waarmee je vroeger je bankzaken regelde.
Privacy bestaat er in het bankgebouw niet. Je tekent allerlei formulieren aan een bureautje waar nog een aantal andere mensen hun bankzaken met de medewerkers regelen. Niemand let op de ander. Iedereen maakt gewoon heel praktisch gebruik van de beschikbare ruimte.

Nu duurt het nog 6 weken voor mijn bankpassen binnen zijn. In de tussentijd kan ik mijn bankzaken regelen in de bank aan het loket...net als al die andere mensen die dat vandaag kwamen doen.

Er werd mij uitgelegd dat het soms anderhalf uur duurt voor je aan de beurt bent.

Terwijl wij daar in 45 minuten de twee bankrekeningen regelden, zagen we ook twee geldlopers binnenkomen. Dat gaat hier nog op de ouderwetse manier. Een zak met gebundeld geld in je hand en dat dan gaan verdelen over de verschillende kassa's.

Een bijzonder gezicht als je bedenkt dat je je moto in je huis parkeert voor de veiligheid en je huis (in de stad tenminste) afsluit als een ware vesting. Blijkbaar is het wel veilig om grote bedragen geld op deze manier de bank binnen te dragen. Er zitten zoveel klanten en medewerkers in de bank, dat je het pand niet zou kunnen verlaten als je het al in je hoofd zou halen om het geld te willen stelen.

Twee bankrekeningen en een ervaring rijker.

Groet,
Wieske


  • 05 Mei 2014 - 11:46

    Fenne:

    Wat eenverhaal hoor ik snap het niet heelenmaal.

    En ,de Wij waaren op een boederij geweest.

    En de boederij heete kalverwijde .

    En sliepen in Kieviet de tent.

    En ik sliep in een bedstee.

    GROETJES FENNE!!!

  • 05 Mei 2014 - 11:51

    Marjon :

    Hoi Wieske,
    Je maakt alweer wat mee lees ik.
    Je gaat behoorlijk terug in de tijd.
    Maar fijn voor je dat je een huis hebt. Ik wacht op de foto's want ik ben heel benieuwd hoe het er uit ziet.
    Heel veel plezier met je nieuwe baan.
    Groetjes van de Veemannetjes.

  • 01 Juni 2014 - 14:12

    Kristie:

    hoi juf wieske,
    heb je het leuk daar ik mis je super erg ( de hele klas trouwens ook )
    heb je al een spin of een slang aangeraakt? of dat nog niet ik hoop dat je het super super super leuk daar vind xxxxx kristie (en de hele klas)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wieske

Wieske in Cambodja

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 54695

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2016

Werken en wonen in Cambodja 2.0

Landen bezocht: