Siem Reap workshop - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu Siem Reap workshop - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

Siem Reap workshop

Door: Wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

25 Mei 2014 | Cambodja, Sisŏphŏn

Mijn was van de Battambangtrip was nog nauwelijks droog toen ik op maandag op kantoor te horen kreeg dat mijn vertaler en ik waren uitgenodigd voor een driedaagse workshop in Siem Reap, samen met 2 khmer-collega's. De workshop zou gegeven worden door het ministerie van onderwijs en zou gaan over het verzamelen en verwerken van schoolgegevens.

Dus de tas weer ingepakt en zo zaten we op dinsdagmiddag in de auto op weg naar het 100 kilometer verderop gelegen Siem Reap. De collega's hadden het guesthouse geregeld dus hadden we een guesthouse Khmer-stijl. Goedkoop, met hurktoilet en koude douche. Voor een paar dagen is dat best te doen.

Aangekomen in Siem Reap wilden de collega's graag met de auto even naar Angkor Wat om daar bij zo'n stalletje barbecue-kip te gaan eten. Zo zat ik dus dinsdagavond met zonsondergang gebraden kip met rijst te eten met op de achtergrond de grote Angkor Wat tempel. Ondanks een kleine vrees voor maagdarm-problemen was het toch wel genieten.

De volgende morgen zaten we al vroeg aan een ontbijt van rijst met ei en vlees om vervolgens naar de locatie van de workshop te gaan. De drie dagen werden gehouden in het Teacher Training Center van Siem Reap. ( de pabo van Cambodja) Het gaat hier om klassieke Khmer gebouwen tussen veel groen.

Gezeten op plastic stoeltjes luisterden we naar de medewerkers van het ministerie van onderwijs en de chef van Unicef over het aanleveren van schoolgegevens per provincie. Rath (mijn vertaler) had flink wat aantekeningen te maken aangezien ik geen Khmer kan lezen.

Soms viel de elektriciteit uit en veranderde het leslokaal in een sauna voor de 72 deelnemers. Een sessie in de schaduw onder de bomen bleek daarbij de oplossing.

We hebben in drie dagen veel bijgeleerd over het verwerken van schoolgegevens en ik heb veel nieuwe mensen leren kennen. 's Avonds gingen we steeds weer met familieleden van mijn chef eten aangezien zijn familie in Siem Reap woont. Hierbij aten we vooral veel rijst en vlees en maar weinig groenten en fruit. Gelukkig begrepen ze mijn wens om geen orgaanvlees te eten.

Op de terugweg naar Sisophon kregen we een telefoontje dat we uitgenodigd zijn aankomende donderdag en vrijdag een workshop in de provincie Pailin bij te wonen. Glimlachend keek mijn chef mij aan en gaf vervolgens door dat we er zeker zullen zijn.

Ik ben er nu achter dat ik in mijn kwartaalplanningen er maar beter rekening kan houden dat uitnodigingen voor workshops van het ministerie steeds uitermate laat binnenkomen en dat iedereen dan gewoon de planning even aanpast.
When in Cambodia do as the Cambodians do.

  • 26 Mei 2014 - 11:24

    Hua-lu:

    Hoi juf Wieske,

    U heeft veel workshop gedaan volgens mij.
    wij zijn nog op schoolreis geweest. we gingen naar Nemo.
    bij ons is het kermis. O ja we hebben ook nog verkeersexamen gehad.


    gr. Hua-Lu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wieske

Wieske in Cambodja

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2121
Totaal aantal bezoekers 54690

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2016

Werken en wonen in Cambodja 2.0

Landen bezocht: