K'dau nah - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu K'dau nah - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

K'dau nah

Door: Wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

20 April 2015 | Cambodja, Kâmpôt

Ik ben een week naar Vietnam geweest aangezien het hier in Cambodja Khmer New Year was. Het was heerlijk om even een weekje op pad te zijn, om weer door de parken van Ho Chi Minh te lopen en daar badminton te spelen met de studenten (ik ben echt niet goed in badminton, of zij zijn echt heel goed…het verschil in vaardigheid was in ieder geval groot, maar het plezier was er in ieder geval niet minder om) en om ’s avonds met andere reizigers een drankje te drinken op het terras en mensen te kijken. Het was een heel gezellige week.

Nu ben ik weer terug in Kampot en in de warmte van Cambodja.

Met 40 graden Celsius prikt het zweet in mijn ogen, mijn haren zijn nat en zelfs op mijn vingers parelt zweet. Ik zit in de schaduw aan de rivier in Kampot, maar zweet alsof ik in een sauna zit. Het ijs in mijn glas ice-tea is gesmolten voor ik het glas gulzig heb kunnen leegdrinken. De constante behoefte aan gekoeld drinken verdringt de behoefte aan voedsel grotendeels.

April is de warmste maand in Cambodja. Overdag lopen de temperaturen soms op tot 40 graden Celsius en ‘s nachts daalt de temperatuur tot zo’n 28 graden Celsius. Hoewel de warmte mij vermoeid, is het ’s nachts moeilijk slapen in de benauwde slaapkamer waar de ventilator de lucht in beweging brengt zonder voor werkelijke verkoeling te zorgen. Mijn huis heeft geen airco (mijn kantoor ook niet) en ik zou met deze hitte bijna mijn intrek willen nemen in een hotel met airco.

Zelfs de Cambodjanen klagen in de maand april dat het te warm is: ‘k’dau nah thnay ni’ (te warm vandaag) Ieders tempo is laag overdag en rond lunchtijd zijn de straten verlaten en zit iedereen ergens binnen bij de ventilator of ligt in een hangmat in de schaduw in de hoop een zuchtje wind op te vangen.

Op deze momenten ben ik extra blij dat ik in een stadje aan de rivier woon en niet in Phnom Penh waar de uitlaatgassen een grauwe waas op je bezwete huid achterlaten. In Kampot is het zelfs in de maand april goed toeven...

This is the place to stay.
I love the rhythm, the long slow day
In the evening time when the boats slide by
This is the place to stay.
(Uit: ‘Where elephants weep’ A Khmer Rock Opera.)



  • 20 April 2015 - 23:57

    P En M:

    Rustig aan dus maar, het wordt ook weer mei enz...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wieske

Wieske in Cambodja

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 54754

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2016

Werken en wonen in Cambodja 2.0

Landen bezocht: