Khmer New Year - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu Khmer New Year - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

Khmer New Year

Door: Wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

21 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Aangezien we in Nederland op een heel ander tijdstip Nieuwjaar vieren is het misschien leuk om iets meer te weten te komen over het Khmer New Year dat hier in Cambodja net gevierd is.
Het Khmer New Year wordt hier Chaul Chnam Thmey genoemd en duurt 3 dagen. De eerste dag is de werkelijke start van het nieuwe jaar. Het viert het einde van het oogstseizoen voordat het regenseizoen zal beginnen.
Bij mijn verblijf in Kep waren mijn collega Wim en ik uitgenodigd om de ceremonie in kantoor bij te wonen. Geknield op een rotan mat werd er door de monniken en de collega's gebeden en wierook gebrand. We werden besprenkeld met gezegend water en er werden geschenken gegeven aan de monniken.
Vervolgens was het tijd om met de collega's te lunchen. Iedereen had eten en drinken meegebracht en zo werd de laatste werkmiddag voor het werkelijke Khmer New Year een heel gezellige middag.
Het werkelijke Khmer New Year hebben Wim en ik doorgebracht op Rabbit Island voor de kust van Cambodja. Daar zagen we vooral veel van de traditionele spelletjes die gespeeld worden tijdens New Year. De kinderen speelden een soort zakdoekje leggen 'Leak Kanseng' genoemd. De volwassenen speelden vooral een dobbelspelletje genaamd Klah Klok. Spelletjes waarbij gegokt kan worden, worden hier graag gespeeld.
's Avonds werden we nog even uitgenodigd voor het spelen van een spelletje waarvan me de naam ontgaan is. Er werd een aardewerken pot aan een touw omhoog gehezen en vervolgens was het de taak aan een geblinddoekte deelnemer om de pot met een stok stuk te slaan. Uiteraard werd het geheel nog iets spannender gemaakt door de geblinddoekte persoon eerst een aantal maal om zijn as te draaien alvorens hij/zij ging slaan. Een link spelletje voor zowel publiek als blindeman. Wel een spelletje dat goed was voor veel gelach en gegil.
Khmer New Year is wat mij betreft een prima combinatie van ceremonie en fun. Er wordt aan iedereen gedacht. Mensen die het minder goed hebben krijgen met Khmer New Year bijdragen van mensen die het kunnen missen. Er wordt een ceremonie gehouden voor de overledenen en familie komt allemaal samen.
Khmer New Year lijkt nog het meest op een mix van Kerst, Nieuwjaar en Allerzielen.

  • 21 April 2014 - 11:43

    Hua-Lu:

    Hoi juf Wieske,
    ik heb een vraagje waarom is het nieuw jaar in Cambodja pas in April?
    en waarom slaan ze met een stok een aardewerkje stuk?
    Ik hoor het wel

    Gr. Hua-Lu

  • 22 April 2014 - 10:18

    Amanda:

    Heyyy Wies,

  • 23 April 2014 - 17:53

    Jose Everaars:

    Hoi Wies

    Leuk die verslagen
    Dick en ik blijven ze volgen
    Af en toe mail ik je wel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wieske

Wieske in Cambodja

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 54696

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2016

Werken en wonen in Cambodja 2.0

Landen bezocht: