vacuum - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu vacuum - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

vacuum

Door: Wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

29 Juli 2014 | Cambodja, Sisŏphŏn

Dit weekend liep ik even binnen bij de buurvrouw die voor mij (tegen betaling) de was doet. Op haar voorhoofd zag ik twee grote, rode ronde plekken zitten. Ik vroeg haar direct of ze hoofdpijn had. Ze gaf aan dat ze inderdaad veel hoofdpijn had.

Het wegnemen van pijn wordt op traditionele wijze vaak gedaan door middel van ‘Cupping’ of ‘Coining’.
Bij ‘cupping’ wordt de huid met een glazen potje vacuüm gezogen. Het is een oosterse geneeswijze die in Cambodja veel gebruikt wordt. Men gelooft dat door het vacuüm zuigen van de huid gifstoffen uit het lijf verdwijnen en dat het kan helpen om spierpijn te verminderen. De behandeling laat grote rode plekken achter, die je nog het best zou kunnen vergelijken met enorme zuigzoenplekken.
Bij ‘coining’ wordt er met een munt meermalen over de huid gestreken. Dit gebeurd op een zodanige manier dat er uiteindelijk rode, beurse plekken ontstaan. Deze strepen zijn meerdere dagen zichtbaar. Het ziet er soms uit of iemand er flink van langs gekregen heeft, maar het gaat hier om een oosterse geneeswijze die ervoor zorgt dat het bloed goed gaat stromen naar het behandelde gebied.
Een andere behandeling van hoofdpijn is het dragen van een grote pleister op het voorhoofd of een pleister aan beide zijden van het hoofd. De pleisters zijn voorzien van etherische oliën.

Al deze behandelingen hebben een groot bijkomend voordeel. De behandelingen zijn duidelijk zichtbaar voor de medemens en op deze wijze kan de medemens rekening houden met het feit dat je je niet zo lekker voelt.
Toch handig die zichtbare behandelingen. Ik geloof niet dat ik anders geweten had dat mijn buurvrouw last had van “tjoe kabal”.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wieske

Wieske in Cambodja

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 892
Totaal aantal bezoekers 54694

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2016

Werken en wonen in Cambodja 2.0

Landen bezocht: