Kakafonie - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu Kakafonie - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

Kakafonie

Door: Wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

20 Oktober 2014 | Cambodja, Sisŏphŏn

Kakafonie, ofwel de geluiden van de straat.
Afgelopen woensdag was een vrije dag. Het was de rouwdag voor de Norodom, de vader van de koning.

Dat was een mooi moment om heel rustig bij een ‘cafeetje’ (lees 2 tafeltjes en wat plastic stoeltjes) aan de straatkant een ijskoude koffie te drinken. Daarbij viel het me ineens op hoeveel verschillende geluiden er te horen zijn in wat ik algemeen als herrie ervaar.

- Er loopt een man met een klein karretje ijs te verkopen. Hij laat voortdurend een klein belletje rinkelen om iedereen te laten weten dat ze een ijsje kunnen kopen.
- De grote vrachtwagens laten toeterend weten dat ze voorrang nemen op alles en iedereen.
- Een geluid alsof je in een hondenspeeltje knijpt, laat weten dat er iemand met een handkar de plasticflessen komt ophalen.
- Het ritmisch slaan van een bamboestokje op een woodblock laat weten dat de noodle-man in aantocht is. Hij maakt op een karretje met een 1-pittertje een simpel maaltje noodles met groenten voor je klaar aan de kant van de weg.
- De broodverkoopster komt langs met een grote rieten mand met brood achterop de fiets. Met de fiets aan de hand roept ze onafgebroken, heel nasaal, ‘nom pang’ (brood)
- Een motodriver rijdt langzaam langs en roept tegen een ieder die opkijkt ‘moto, moto’. (motortaxi)
- Even later hoor ik de paardenhoeven op het wegdek. De kolenverkoper komt langs met paard en wagen.
- Het geluid van een handzaag door een groot blok ijs. De ijsverkoper zaagt de blokken ijs (50cm bij 50cm bij 2 meter) in handzaam formaat zodat de blokken in de koelboxen passen. De koffiedame bewerkt 1 van de blokken ijs met een grote schaaf om met het ijsschaafsel gekoelde dranken te kunnen maken.
- Achter mij wordt de machine aangezet waarmee ze de taaie stengels van het suikerriet pletten om het sap ervan te kunnen drinken. Het sap gaat later over het ijsschaafsel. Een ijskoud, mierzoet drankje.
- In deze mix van geluiden is onophoudelijk het klaaglijk gebed/gezang van de monniken te horen. Tegenwoordig gaan de gebeden via grote luidsprekers de wereld in. Deze gebeden worden muzikaal ondersteund door het spelen op een klavecimbel.

Voeg aan deze geluiden het geluid van alle auto’s, motoren, bussen, huilende kinderen, telefoondeuntjes, pratende mensen en Khmer-karaoke muziek toe en je hebt de dagelijkse overdaad aan geluid.

• 21 Oktober 2014 - 13:15

Marjon:

Pfffffff wat een herrie bij jou.
    Wat ik hier hoor zijn regendruppels die op de lichtkoepel kletteren ( het regent hard) en 2 honden die aan het spelen zijn. 1 grote en 1 kleine pup. Wat een herrie om mij heen.........