Pli'eng klang (heftige regen) - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu Pli'eng klang (heftige regen) - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van wieske velzen - WaarBenJij.nu

Pli'eng klang (heftige regen)

Door: wieske

Blijf op de hoogte en volg wieske

17 Juli 2015 | Cambodja, Kâmpôt

Vanaf het moment dat ik mijn intrek nam in mijn huidige huis in Kampot nam, hoor ik iedere ochtend om half 6 voetstappen in het grind. De buurman doet ’s morgens vroeg zijn ochtend-wandeling. Ik registreer het geluid, doe mijn ogen even open, zie het eerste licht van die dag en sluit mijn ogen weer. Ik mag nog even verder slapen. Mijn wekker gaat om kwart over 6.

De afgelopen twee weken word ik niet gewekt door de voetstappen van de buurman. Door de enorme stortbuien maakt mijn buurman zijn ochtendwandeling niet.

In Kampot is in de afgelopen twee weken meer regen gevallen dan ik vorig jaar tijdens het gehele regenseizoen in Banteay Meanchey heb meegemaakt. Het is vreemd verdeeld in de wereld. Buurland Thailand kampt met droogte, China en Japan hebben last van tyfoons en Kampot krijgt steeds een staartje mee van het heftige weer dat vanaf de Zuid-Chinese zee komt.

De regen heeft uiteraard nadelen; Mijn keuken heeft al enkele malen onder water gestaan. Het water komt via het dak, de muren en onder de deuren door naar binnen. De straten rond mijn huis staan blank. Het ene moment is het droog, het andere moment komt de regen met bakken uit de lucht. De komst van de regen is niet altijd af te lezen aan de lucht en dus overvalt zo’n stortbui me nog al eens en is er soms per dag een paar keer een droge set kleren nodig. De elektriciteit valt geregeld uit en de bezoeken aan de districten moeten nog al eens verzet worden.

Maar wat geeft het…
De regen heeft z’n voordelen. Als het begint te regenen gaat iedereen schuilen en wachten tot de heftigheid van de bui afneemt. Dan praat iedereen wat met elkaar, met luide stemmen om boven het geluid van de regen uit te komen. De regen doet wonderen voor het oefenen van mijn Khmer en voor het leren kennen van menig dorpsgenoot.
De boeren zijn blij met de regen. Het is goed voor de watervoorraden en voor de rijstvelden.

Toch is niet iedereen blij met de regen. Veel schoolgebouwen hebben wel ramen, maar geen ruiten en dat betekent dat het water vaak het klaslokaal binnenkomt. Alle leerlingen schikken zich naar het weer door aan de droge kant van het lokaal te gaan zitten met meerdere leerlingen op een schoolbankje. De leerkracht moet flink zijn stem verheffen om boven het geluid van de regen op de golfplatendaken uit te komen. Sommige leerlingen kunnen met de heftige buien simpelweg niet naar school toe, omdat de regen de weg naar school onbegaanbaar maakt.

Over ruim een maand is het grote vakantie in Cambodja en het is niet toevallig dat dat samenvalt met de heftigste periode van het regenseizoen.

PS: Het is alleen vakantie voor de leerlingen. De leerkrachten hoeven geen les te geven maar moeten gedurende deze periode wel geregeld naar school komen voor studiedagen en de districts- en provinciale educatiekantoren werken in deze periode ook gewoon door.
.




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wieske

Wieske in Cambodja

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 724
Totaal aantal bezoekers 54679

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 31 December 2016

Werken en wonen in Cambodja 2.0

Landen bezocht: